Jak pracujemy z dziećmi

 
W przedszkolu realizujemy podstawę programową wychowania przedszkolnego poprzez:
dzieci w zabawie chustą animacyjną
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstRealizację programów wychowania przedszkolnego
 
W tym roku szkolnym grupy realizują następujące programy wychowania przedszkolnego:
"Wokół przedszkola - program wychowania przedszkolnego" M. Kwaśniewska, J. Lendzian, W. Żaba-Żabińska
wyd. MAC - grupy starsze
"Planeta dzieci. Prawda, dobro, piękno w świecie wartości" J. Wasilewska, wyd. WSiP - grupy młodsze
 
Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka

 

niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekst Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze na podstawie miesięcznych planów pracy dostosowanych do wieku dzieci
 
Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstZajęcia języka angielskiego, rytmiki, religii
 

Rytmika - zajęcia prowadzi p. Ania Kopańska

Zajęcia umuzykalniające odbywają się dwa razy w tygodniu i stanowią integralną część systemu kształcenia przedszkolnego, przygotowując do dalszej nauki w szkole.  Podczas zajęć dzieci śpiewają, tańczą, grają na instrumentach, poznają proste pojęcia muzyczne, przygotowują się do uroczystości przedszkolnych i swoich pierwszych wystąpień publicznych.

 

Angielski - zajęcia  prowadzi p. Kamila Dąbrowska w grupie "Żabki" i "Delfinki", p. Maria Wojsław w grupie "Rybki"

 

Religia - zajęcia prowadzi siostra Karolina

zajęcia organizowane zgodnie z deklaracjami uczestnictwa w najstarszej grupie.  Mają na celu pomóc dziecku w przyswojeniu i przeżywaniu treści biblijnych. Służą temu bogato ilustrowane książki dla dzieci, zabawy ruchowe, odgrywanie ról,  taniec, śpiew. Bardzo ważną metodą, czy sposobem przybliżenia dzieciom treści religij­nych w przedszkolu są tradycje, ich poznawanie i kultywowanie. Tradycje związane ze świętami kościelnymi umożliwiają dzieciom różne formy działalności i aktywności.

 
Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstRealizację projektów edukacyjnych, programów profilaktycznych
        (corocznie programy wybierane są zgodnie z potrzebami przedszkola)
 
  • "Kubusiowi Przyjaciele Natury" to największy ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.  

Logo Kubusiowi Przyjaciele Natury

Chcesz wiedzieć więcej, kliknij logo

 

  • Zdrowo i sportowo - program zwiększający świadomość roli i wagi aktywności fizycznej, odpowiedniego odżywiania i odpoczynku

Logo akcji Zdrowo i sportowo

Chcesz wiedzieć więcej, kliknij logo

 

  • Necio.pl - program poświęcony bezpiecznemu korzystaniu z internetu. Prowadzony przez Fundajcę Dajemy Dzieciom Siłę. Realizacja w starszych grupach.

Logo Necio.pl

Chcesz wiedzieć więcej, kliknij logo
 
Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstObchody dni tematycznych i świąt nietypowych
        (corocznie wybierane są zgodnie z potrzebami przedszkola)
 
Dzień kropki, Dzień Przedszkolaka,Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, Dzień pluszowego misia, Dzień kolorowych skarpetek (Światowy dzień Zespołu Downa), Dzień niebieski (Światowy Dzień Świadomości autyzmu), Dzień pizzy, Dzień dobroci, Dzień Dziecka  i innych
 
Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstUroczystości przedszkolne z udziałem rodziców / rodziny
       
Pasowanie na przedszkolaka, Powitanie jesieni, spotkania Bożonarodzeniowe i Wielkanocne, Dzień Rodziny, Dzień Babci i Dziadka
 
 
niebieska ruchoma strzałka wskazująca tekstRóżnorodne metody i techniki pracy z dziećmi
 
  
  •  Gry i zabawy ruchowe z elementami gimnastyki korekcyjnej -służą korygowaniu istniejących wad postawy lub zahamowaniu jej rozwoju, niedopuszczaniu do powstawania wad postawy ciała lub  doprowadzeniu sprawności fizycznej dziecka do stanu prawidłowego. Gimnastyka  ma uświadamiać dziecku i rodzicom ogromną rolę aktywnego wypoczynku. Spadek udziału ruchu w życiu codziennym często negatywnie wpływa na prawidłowy rozwój dziecka, powodując obniżenie sprawności, wydolności fizycznej i odporności psychicznej.

 

  • Zajęcia kulinarne

 

  • NVC - porozumienie bez przemocy, mówimy językiem żyrafy, uważność na potrzeby dziecka i umiejętność wysłuchania go, dzieci uczą się nazywać potrzeby własne i zauważać potrzeby innych

 

  • Zabawy badawcze i eksperymenty

 

  •  Obserwacje przyrodnicze, warsztaty w ogrodzie przedszkolnym - obserwujemy ptaki, rośliny, drzewa i ich rozwój w zależności od pory roku, prowadzimy prace ogrodnicze takie jak: sadzenie cebulek kwiatowych, kwiatów, podlewanie zieleni, grabienie, wyrywanie chwastów i wywożenie ich taczką ;), układanie bukietów z liści i kwiatów, wyposażani w lupy poszukujemy owadów zamieszkujących nasz ogród, uczymy się rozpoznawać drzewa i kwiaty

 

  • Kodowanie

 

  • Sensoplastyka

 

  • Interaktywne gry edukacyjne i terapeutyczne z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Każda sala w przedszkolu jest wyposażona w tablicę multimedialną lub ekran multimedialny i posiada dostęp do internetu.

 

  • Zajęcia matematyczne

 

  • Bajki terapeutyczne, bajkoterapia
 
 
  • "Dyscyplina bez nakazów", "Fitness terapeutyczny", "Bumbumkowe nauczanki"  Agnieszki Chartanowicz, zajęcia te są alternatywą dla zajęć gimnastycznych - bardziej atrakcyjne i radosne wyciszają nadpobudliwców i hałaśliwców rozładowując  ich nadmiar energii. Ćwiczą koncentrację uwagi i koordynację wzrokowo-słuchową, wzmacniają mięśnie pleców i kończyn kształtując prawidłową postawę, rozwijają małą i dużą motorykę.

 

  • Metoda Carla Orffa, która opiera się na trzech zasadach: kładzenie nacisku na kształcenie poprzez zabawę, rozwijanie muzykalności dzieci, integracja muzyki, słowa i ruchu.

 

  • Pedagogika zabawy wg. Klanza - zabawy ułatwiające wejście w grupę i poznanie imion, integracyjne, rozluźniające, pozwalające poznać odczucia i potrzeby, umożliwiające samoocenę  i poznanie własnych spontanicznych zachowań, wykorzystujące ruch, taniec, gest, działania parateatralne.

 

  • Pedagogiczny system kształcenia i terapii Edukacja przez ruch wg. Doroty Dziamskiej, którego podstawą naukową jest poznawcza teoria rozwijającego się dziecka prof. R. Więckowskiego. Podczas zajęć wykorzystujemy naturalne potrzeby dziecka: ruch i zabawę.

 

  • Kinezjologia edukacyjna Paula Dennisona - ćwiczenia wspomagające zintegrowanie pracy półkul mózgowych w celu łatwiejszego przyswajania wiedzy i umiejętności.

 

  • Elementy Sojuszu metod E. Arciszewskiej - czytanie globalne, czyli całościowe czytanie wyrazów i zdań (dziecko zapamiętuje obraz graficzny wyrazu, zdania)wykorzystujące naturalną ciekawość dziecka do poznawania świata.

 

  • Elementy Ruchu rozwijającego W. Sherborne - ćwiczenia rozwijające poprzez ruch: świadomość własnego ciała, usprawniające ruchowo, rozwijające świadomość przestrzeni i działania w niej, kształtowanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi i nawiązywania bliskiego kontaktu.

 

  • Ćwiczenia z zakresu Integracji Odruchów dr Sally Goddard-Blythe usprawniające piramidę umiejętności, które konieczne są do efektywnego uczenia się. Jest to metoda terapeutyczna, opierająca się na naturalnych, prawidłowych wzorcach ruchowych dziecka. Daje on dziecku mocny fundament, na którym można budować dobrą edukację szkolną.

 

  • Ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcję wzrokową M. Frostig , której celem jest usprawnianie koncentracji uwagi dziecka, ćwiczenie precyzyjności wykonywanych ruchów oraz wytrwałości w wykonywaniu zadań.

 

  •  Metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss daje dzieciom okazję uczestniczenia w utworze muzycznym, a w konsekwencji radosny i rozumny odbiór dzieła, pozwala na swobodną zamianę ról, jakie mogą pełnić dzieci w danym utworze muzycznym, raz występując w roli wykonawcy, a za chwilę wcielając się w dyrygenta. Dzięki tej metodzie kształcą swoją wyobraźnię dźwiękową.

 

  •  Drama - metoda wspierająca nauczanie dzieci, rozwija osobowość, doskonali umiejętność komunikacji, wspomaga rozwój emocjonalny i społeczny. Wykorzystanie technik dramowych - poprzez tworzenie fikcyjnych zdarzeń, sytuacji -pozwala w sposób świadomy i zaplanowany przez nauczyciela nauczyć dziecko rozwiązywania konfliktów, odnalezienia się w sytuacji.

 

  • Relaksacja - słuchanie odpowiednio dobranej muzyki, ćwiczenia oddechowe i rozluźniające- pomagają uspokoić i wyciszyć dziecko, pokonać stres, złość,  korzystnie wpływają na koncentrację uwagi, funkcjonowanie w grupie, gotowość do podejmowania nowych zadań. Techniki relaksacyjne wspomagają harmonijny rozwój dziecka.

 

  • Bajkoterapia - metoda, dzięki której dzieci w przyjaznej atmosferze poznają świat uczuć, norm społecznych, uczą się rozwiązywania spraw trudnych, budują poczucie własnej wartości. Dzięki bajkom możemy poruszać z dziećmi takie ważne sprawy jak: zazdrość, odwaga, złość, tolerancja, rywalizacja, agresja, lęk.

 

  • Różnorodne techniki plastyczne pobudzające do twórczego działania i ekspresji, doskonalenia umiejętności manualnych: wydrapywanki na różnych podkładach, obrazki z kleksa, frotaż, malowanie na mokrym papierze, barwienie tuszem, batik na papierze, malowanie na tkaninach, collage, wysypywane obrazki, mozaiki, odlewy z gipsu, modelowanie z różnych mas plastycznych, malowanie na papierze ściernym i wiele, wiele innych. Wykorzystujemy w tym celu różnorodne materiały takie jak: kasze, kleje, materiały do recyclingu, tkaniny, guziki, sznurki, pudełka, materiał przyrodniczy i to, co podpowiada nam wyobraźnia.
  • Działania i aktywności ułatwiające adaptacji dziecka do grupy przedszkolnej" - chcemy uświadomić rodzicom jak ważna rolę w procesie adaptacyjnym pełnią ono sami. Od tego jak sami przygotują dziecko na "przygodę z przedszkolem, zależą w dużej mierze pierwsze relacji ich pociechy z innymi - rówieśnikami, wychowawcą, personelem przedszkola. Wspomagamy indywidualne możliwości dziecka w procesie przystosowania do uczestnictwa w życiu przedszkolnym poprzez umożliwienie mu poznania nowego otoczenia w poczuciu bezpieczeństwa.

 

Linia oddzielajaca tekst w kształcie ołówka

 

Przygotowała Małgorzata Brzostowska