Zaj. specjalistyczne
Terapia ruchowa prowadzona w naszym przedszkolu, to ćwiczenia polegające na rozwijaniu dużej motoryki w tym: ćwiczenia bieżne, skoczne, rzutne, równoważne, orientacyjno - porządkowe, ćwiczenia integrujące. Podczas ćwiczeń, dzieci poprawiają ogólne planowanie ruchowe, celowość ruchów, zwinność, dokładność, napięcie mięśniowe, usprawniana jest równowaga, koordynacja wzrokowo – ruchowa, koordynacja i planowanie ruchu. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy i sprawiają, że dzieci chętnie w nich uczestniczą. Sprzyja to ich rozwojowi i poprawie funkcjonowania.
Ćwiczenia ruchowe są istotnym elementem terapii poprawiającym funkcjonowanie mózgu. W ćwiczeniach ruchowych zawarte są elementy ćwiczeń integrujących z naprzemiennością, które aktywizują mózg i poprawiają skupienie uwagi.
Wczesne oddziaływanie na dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego zapobiegają powstawaniu wadliwych wzorców ruchowych, przeciwdziałają zniekształceniom i przykurczom kostno-stawowym. W rehabilitacji dzieci stosuje się wiele różnych metod, zmierzających do tego aby dziecko osiągnęło możliwie jak największą samodzielność w życiu codziennym.
W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym , gdzie w zaleceniach zawarto taką formę wspomagania. Dzieci mające trudności z wykonywaniem ćwiczeń biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych.
Założenia programu postępowania w czasie zajęć obejmują:
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie osłabione- mięśnie brzucha, mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięśnie karku, wzmacniające mięśnie ściągające łopatki, pośladkowe
- ćwiczenia rozciągające mm przykurczone- piersiowe, biodrowo-lędźwiowe, prostownika grzbietu
- ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa w poszczególnych odcinkach
- ćwiczenia ogólnorozwojowe
- ćwiczenia oddechowe- usprawnianie oddychania: nauka oddychania torem brzusznym, nauka pełnego, głębokiego, przedłużonego wydechu, nauka pogłębionego oddychania
- ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne
- ćwiczenia w pozycjach niskich odciążających kręgosłup
- ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała- postawa skorygowana: przyswojenie korekcji głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej, uwypuklenie klatki piersiowej
- ćwiczenia przeciw płaskostopiu
- gry i zabawy sportowo - ruchowe
Cele ogólne:
- rozbudzenie motywacji dzieci do udziału w ćwiczeniach
- wdrożenie dzieci do troski o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
- ukształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych
- ukształtowanie odpowiedzialności dzieci za siebie i innych
- umacnianie wiary dzieci we własne siły i samoakceptacji
- rozwijanie kreatywności ruchowej dzieci.
Metody i techniki pracy:
- ćwiczenia korekcyjne
- ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne
- elementy kinezjologii edukacyjnej wg E. Dennisona
- elementy metody Integracji Sensorycznej
- ćwiczenia bierne
- gry i zabawy ruchowe.
Forma pracy:
- w małych grupach- 2-3 osobowych
- indywidualna
Ruch dziecka w wieku przedszkolnym jest jego naturalną potrzebą fizjologiczną. Podtrzymujemy i pielęgnujemy naturalne formy ruchu, ale równocześnie kierujemy rozwojem cech motoryki i rozwijamy umiejętności ruchowe.
Zajęcia z terapii ruchowej odbywają się;
Poniedziałek – 13.00 – 14.00
Wtorek – 12.30 – 14.00
Środa – 13. – 14.00
Terapia logopedyczna
w trakcie przygotowania ...
Terapia pedagogiczna
Terapię pedagogiczną w przedszkolu prowadzi Małgorzata Brzostowska i Magdalena Boczarska
Celem terapii pedagogicznej jest wspieranie dziecka z trudnościami i deficytami rozwojowymi we wszechstronnym rozwoju w zakresie wszystkich jego obszarów – rozwoju emocjonalnego, umysłowego, społecznego, fizycznego. W ramach wsparcia pedagogicznego podejmujemy oddziaływania mające na celu stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, wzmacnianie samooceny i poczucia własnej wartości u dziecka.
Terapią pedagogiczną obejmujemy przede wszystkim:
- dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się dzieci z ogólnymi problemami w nauce,
- dzieci z problemami z koncentracją uwagi,
- dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim)
- dzieci słabosłyszące i niesłyszące.
W ramach terapii pedagogicznej wykorzystujemy m.in.:
- Metodę Dobrego Startu,
- metodę symultaniczno-sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej (w nauce czytania)
- Terapię Ręki,
Pracujemy wspierając globalny rozwój – również ruchowy, organizując zajęcia w małych grupach według:
- Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
- Metody Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona, zwanej też Gimnastyką Mózgu.
Metody pracy z dzieckiem dobieramy w zależności od jego problemów, biorąc pod uwagę wiek dziecka, poziom rozwoju psychoruchowego, stopień niepełnosprawności.
Termin "terapia pedagogiczna” występuje bardzo często w literaturze przedmiotu. Najczęściej jest rozumiane jako: ,,oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu wyeliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji”.
W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym, gdzie w zaleceniach zawarto taką formę wspomagania.