Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 345 w ZSP nr 2

Zaj. specjalistyczne

 Terapia ruchowa
 
Zajęcia z rehabilitacji i wspomagania rozwoju ruchowego w przedszkolu
prowadzi p.

Terapia ruchowa prowadzona w naszym przedszkolu, to ćwiczenia polegające na rozwijaniu dużej motoryki w tym: ćwiczenia bieżne, skoczne, rzutne, równoważne, orientacyjno - porządkowe, ćwiczenia integrujące. Podczas ćwiczeń, dzieci poprawiają ogólne planowanie ruchowe, celowość ruchów, zwinność, dokładność, napięcie mięśniowe,  usprawniana jest równowaga, koordynacja wzrokowo – ruchowa, koordynacja i planowanie ruchu. Zajęcia prowadzone są w formie zabawy i sprawiają, że dzieci chętnie w nich uczestniczą. Sprzyja to ich rozwojowi i poprawie funkcjonowania.

Ćwiczenia ruchowe są istotnym elementem terapii poprawiającym funkcjonowanie mózgu. W ćwiczeniach ruchowych zawarte są elementy  ćwiczeń integrujących z naprzemiennością, które  aktywizują mózg i poprawiają skupienie uwagi.

Wczesne oddziaływanie na dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego zapobiegają powstawaniu wadliwych wzorców ruchowych, przeciwdziałają zniekształceniom i przykurczom kostno-stawowym.  W rehabilitacji dzieci stosuje się wiele różnych metod, zmierzających do tego aby dziecko osiągnęło możliwie jak największą samodzielność w życiu codziennym.

W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym , gdzie w zaleceniach zawarto taką formę wspomagania. Dzieci mające trudności z wykonywaniem ćwiczeń biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych.

Założenia programu postępowania w czasie zajęć  obejmują:

  •         ćwiczenia wzmacniające mięśnie osłabione- mięśnie brzucha, mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięśnie karku, wzmacniające mięśnie ściągające łopatki, pośladkowe
  •          ćwiczenia rozciągające mm przykurczone- piersiowe, biodrowo-lędźwiowe, prostownika grzbietu
  •          ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa w poszczególnych odcinkach
  •          ćwiczenia ogólnorozwojowe
  •          ćwiczenia oddechowe- usprawnianie oddychania: nauka oddychania torem brzusznym, nauka pełnego, głębokiego, przedłużonego wydechu, nauka pogłębionego oddychania
  •         ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne
  •         ćwiczenia w pozycjach niskich odciążających kręgosłup
  •         ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała- postawa skorygowana: przyswojenie korekcji głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej, uwypuklenie klatki piersiowej
  •         ćwiczenia przeciw płaskostopiu
  •         gry i zabawy sportowo - ruchowe

Cele ogólne:

  •          rozbudzenie motywacji dzieci do udziału w ćwiczeniach
  •          wdrożenie dzieci do troski o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych
  •          ukształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych
  •          ukształtowanie odpowiedzialności dzieci za siebie i innych
  •          umacnianie wiary dzieci we własne siły i samoakceptacji
  •          rozwijanie kreatywności ruchowej dzieci.

Metody i techniki pracy:         

  •         ćwiczenia korekcyjne
  •         ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne
  •         elementy kinezjologii edukacyjnej wg E. Dennisona
  •         elementy metody Integracji Sensorycznej
  •         ćwiczenia bierne
  •         gry i zabawy ruchowe.

Forma pracy:

  •          w małych grupach- 2-3 osobowych
  •          indywidualna

 

Ruch dziecka w wieku przedszkolnym jest jego naturalną potrzebą fizjologiczną. Podtrzymujemy  i pielęgnujemy naturalne formy ruchu, ale równocześnie kierujemy rozwojem cech motoryki i rozwijamy umiejętności ruchowe.

 

 

 

Zajęcia z terapii ruchowej odbywają się;

Poniedziałek – 13.00 – 14.00

Wtorek – 12.30 – 14.00

Środa – 13. – 14.00

 

 

Terapia logopedyczna

w trakcie przygotowania ...

 

Terapia pedagogiczna

 

 

Terapię pedagogiczną w przedszkolu prowadzi Małgorzata Brzostowska i Magdalena Boczarska


Celem terapii pedagogicznej jest wspieranie dziecka z trudnościami i deficytami rozwojowymi we wszechstronnym rozwoju w zakresie wszystkich jego obszarów – rozwoju emocjonalnego, umysłowego, społecznego, fizycznego. W ramach wsparcia pedagogicznego podejmujemy oddziaływania mające na celu stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, wzmacnianie samooceny i poczucia własnej wartości u dziecka.


Terapią pedagogiczną obejmujemy przede wszystkim:

  • dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się dzieci z ogólnymi problemami w nauce,
  • dzieci z problemami z koncentracją uwagi,
  • dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim)
  • dzieci słabosłyszące i niesłyszące.

W ramach terapii pedagogicznej wykorzystujemy m.in.:

  • Metodę Dobrego Startu,
  • metodę symultaniczno-sekwencyjną prof. Jagody Cieszyńskiej (w nauce czytania)
  • Terapię Ręki,

Pracujemy wspierając globalny rozwój – również ruchowy, organizując zajęcia w małych grupach według:

  • Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
  • Metody Kinezjologii Edukacyjnej Paula Dennisona, zwanej też Gimnastyką Mózgu.

Metody pracy z dzieckiem dobieramy w zależności od jego problemów, biorąc pod uwagę wiek dziecka, poziom rozwoju psychoruchowego, stopień niepełnosprawności.

 

Termin "terapia pedagogiczna” występuje bardzo często w literaturze przedmiotu. Najczęściej jest rozumiane jako: ,,oddziaływanie za pomocą środków pedagogicznych (wychowawczych i dydaktycznych) na przyczyny i przejawy trudności dzieci w uczeniu się, mające na celu wyeliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji”.

W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym, gdzie w zaleceniach zawarto taką formę wspomagania.

 

POWRÓT