Logopeda
W razie pytań, jeśli cokolwiek niepokoi Państwa w rozwoju mowy Państwa dziecka, zapraszamy do kontaktu
Logopedki pracujące w Przedszkolu nr 345:
Joanna Abramowicz - JAbramowicz@eduwarszawa.pl
Barbara Poteraj - BPoteraj@eduwarszawa.pl
Przesiewowe badania logopedyczne – co to takiego?
Jest to szybka i orientacyjna ocena mowy dziecka, która trwa zazwyczaj około 10-15 minut. Na początku logopeda prowadzi z dzieckiem swobodną rozmowę, pyta np. o wakacje, ulubione zabawki itp. Następnie prosi o nazwanie obrazków lub powtarzanie słów. W celu oceny budowy aparatu mowy logopeda zagląda do jamy ustnej dziecka, prosi o wykonanie kilku ćwiczeń języka i warg. Celem badania przesiewowego jest wyselekcjonowanie dzieci, u których mowa nie rozwija się prawidłowo i objęcie ich pomocą logopedyczną.
Co logopeda sprawdza podczas badania przesiewowego?
Logopeda ocenia rozumienie poleceń kierowanych do dziecka, wyrazistość mowy, sposób wymawiania głosek, zasób słownika czynnego i biernego, poprawność gramatyczną i składniową wypowiedzi, budowę aparatu artykulacyjnego (zgryz, podniebienie, wędzidełko językowe, migdały podniebienne), sprawność narządów mowy, tor oddechowy, obecność nosowania, sposób fonacji.
Przesiewowe i co dalej?
Dzieci zakwalifikowane na zajęcia dobierane są w 2-4 osobowe grupy. Każda grupa uczestniczy w zajęciach logopedycznych raz w tygodniu w wyznaczonym dniu. W dniu zajęć dziecko przynosi do przedszkola zeszyt formatu A4. Zeszyt będzie służył do wklejania zadań (materiał do utrwalania głosek, ćwiczenia aparatu artykulacyjnego itd.) – przeznaczonych do codziennego utrwalania w domu, przekazywania informacji, kontaktu z rodzicami. Po zajęciach dziecko zabiera zeszyt do domu.
W celu dokładnej analizy przyczyn wad wymowy logopeda przekaże rodzicom dzieci zakwalifikowanych na zajęcia wywiad logopedyczny z pytaniami o przebieg rozwoju mowy.
Po badaniu przesiewowym logopeda może zalecić konieczność konsultacji z innymi specjalistami: ortodontą, audiologiem, laryngologiem, fizjoterapeutą stomatologicznym, dentystą, foniatrą, psychologiem, terapeutą integracji sensorycznej. Podjęcie tych działań ma bardzo duże znaczenie dla przebiegu postępów logopedycznych.