Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 345 w ZSP nr 2

Spektrum autyzmu

tęcza i kwiaty rysunek dziecka

ruchoma strzałka wskazująca tekstCo to jest autyzm?

Autyzm to nie choroba, lecz zaburzenie neurorozwojowe, czyli różnice w rozwoju mózgu i ukladu nerwowego, które wpływają na komunikację, interakcje społeczne i zachowania.  Jest stanem – odmiennym sposobem myślenia i odczuwania świata.Osoby w spektrum autyzmu mogą doświadczać świata w sposób inny niż osoby neurotypowane, co może prowadzić do trudności, ale także do unikalnych talentów i zdolności. Autyzm towarzyszy osobie przez całe życie i nie można  go "wyleczyć", ale  wczesne rozpoznanie, szybka diagnoza w połączeniu z działaniami terapeutycznymi są w stanie zapewnić autystycznym dzieciom dobre warunki rozwojowe na wczesnym etapie.  Przyczyny autyzmu nie są w pełni znane – wpływ na jego ujawnienie się mają zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. Dla skrótowego określenia spektrum autyzmu używa się najczęściej angielskiego ASD (Autism Spectrum Disorder); odpowiednikiem w języku polskim jest określenie: całościowe zaburzenia rozwojowe (CZR).

2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

grafika dzień świadomości autyzmu 

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstSymptomy - jak rozpoznać, na jakie zachowania zwrócić uwagę

Opis objawów zaczerpnięty z  NIEPUBLICZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ INSTYTUTU WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA
Do objawów, które zdecydowanie powinny zaniepokoić rodziców i opiekunów, należą:
  • brak kontaktu wzrokowego,
  • brak reakcji na imię,
  • brak umiejętności zabawy,
  • brak dążenia do nawiązywania relacji z dorosłymi i rówieśnikami,
  • trudności w okazywaniu emocji,
  • bardzo słabe rozumienie poleceń,
  • brak lub nieprawidłowy rozwój mowy,
  • manieryzmy ruchowe,
  • specyficzne zainteresowania,
  • trudności w akceptowaniu zmian,
  • występowanie zachowań agresywnych i autoagresywnych.
Komunikacja społeczna i interakcje społeczne dziecka
  • dziecko wydaje się być we własnym świecie,
  • unika kontaktu wzrokowego,
  • nie reaguje na własne imię,
  • woli być samo,
  • woli bawić się z innymi, ale nie wie jak,
  • ma trudności z tworzeniem i utrzymywaniem relacji,
  • nawiązuje kontakt w nietypowy sposób,
  • ma trudności z rozpoczęciem, prowadzeniem lub zakończeniem rozmowy,
  • ma trudności z trzymaniem się tematu,
  • ma trudności ze zrozumieniem mowy ciała, wyrazu twarzy i tonu głosu,
  • potrzebuje pomocy, aby zrozumieć jak zachować się w różnych sytuacjach,
  • może mieć opóźniony rozwój mowy lub ograniczone słownictwo,
  • może dosłownie rozumieć słowa,
  • może mieć szeroki zasób słów, ale trudności z ich zastosowaniem.

Wzorce zachowań i zainteresowań
  • powtarzające się ruchy,
  • nietypowy, osobliwy język,
  • powtarzanie słów i zdań,
  • trzepotanie palcami, kręcenie się, kołysanie,
  • woli strukturę i rutynę,
  • nie lubi niespodzianek i zmian,
  • interesuje się jednym tematem,
  • ma nietypowe zainteresowania,
  • obsesyjnie myśli i mówi o jednym temacie,
  • potrafi nieustannie powtarzać tę samą czynność,
  • niedostateczna lub nadmierna wrażliwość,
  • nietypowa reakcja na ból, to co widzi, słyszy.
Typowe trudności towarzyszące
  • trudności z regulacją emocjonalną,
  • problemy ze snem,
  • problemy z jedzeniem,
  • brak aktywności,
  • nadaktywność

rysunek dziecka

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstDiagnoza

W przedszkolu nauczyciele mają obowiązek prowadzić obserwacje pedagogiczne dzieci, o których wyniku i wnioskach zawsze informowani są rodzice. Jeżeli  obserwujemy niepokojące zachowania, trudności rozwojowe i edukacyjne rekomendujemy rodzicom konieczność dalszej diagnostyki. Dla postawienia pewnej diagnozy zawsze niezbędna jest wizyta w poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz przeprowadzenie pełnej, standaryzowanej diagnozy. Naszą najbliższą poradnią, z którą współpracujemy jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 przy ul. Powstańców Śląskich 17. , która obejmuje opieką dzieci z bemowskich szkół i przedszkoli. Poradnia diagnozuje dzieci w kierunku spektrum autyzmu.  Po dokonaniu diagnozy, na wniosek rodziców Zespół Orzekający wydaje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, które należy dostarczyć do przedszkola.

Diagnozę oraz orzekanie spektrum autyzmu prowadzą także inne poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Warszawie, których adresy znajdziesz TUTAJ.

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstTerapia i pomoc

W naszym przedszkolu dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane w uwagi na spektrum autyzmu ma zapewnione zajecia rewalidacyjne oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzone przez specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, logopedę, terapeutę SI, wsparcie nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne. Przedszkole realizuje również zajęcia z zakresu Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.

Wczesne Wspomaganie Rozwoju oraz wiele innych zajęć terapeutycznych realizuje także Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 20 przy ul. Powstańców Śląskich 17.

 

logo Fundacji Synapsis

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstZ dziećmi o autyzmie

Do naszego przedszkola uczęszczają dzieci w spektrum autyzmu, nie tylko do grupy integracyjnej, ale także do oddziałów ogólnodostępnych. Bawimy się i uczymy razem, pokonujemy wyzwania codzienności, pomagamy sobie nawzajem. Integracja nie tworzy się sama - to jest nieustająca, codzienna praca z całą grupą, reagowanie i wyjaśnianie  sytuacji społecznych, uczenie dzieci różnorodności, rozpoznawania swoich emocji i własnych potrzeb, reagowania w sytuacjach trudnych i wyjaśniania zachowań trudnych, podkreślania, że każde dziecko ma prawo do zabawy i bycia w przedszkolu, z rówieśnikami. Tak ksztaltuje się otwartość na różnorodność, a przede wszystkim jej zrozumienie, szacunek do drugiego człowieka. Ważną rolę w tym procesie odgrywają rodzice. Poniżej kilka podpowiedzi i materiałów jak rozmawiać z dziećmi o autyzmie (kliknij tytuł aby otworzyć filmiki lub audiobooki)

ruchoma strzałka wskazująca tekst  Amazing things Happen - Polish (Narrated by Kayah) - to krótki film o tym, jak funkcjonują osoby z autyzmem

"Osoby z autyzmem widzą świat wyjątkowo, a przy odrobinie wsparcia ze strony przyjaciół mogą się tym z nami podzielić. Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe"

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstJaś i niebieskie motyle  (o nadwrażliwości wzrokowej i słuchowej)

 

  ruchoma strzałka wskazująca tekst "Kosmita" -   animacja w oparciu o fragmenty książki Roksany Jędrzejewskiej - Wróbel "Kosmita"

 

ruchoma strzałka wskazująca tekst"Kosmita" Roksana Jędrzejewska-Wróbel (plik PDF)

książka  o chłopcu w spektrum autyzmu, zabawne i ciekawe opisy codziennego funkcjonowania dziecka w spektrrum autyzmu widziane oczami siostry.

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstMam autyzm, a ty jakie masz wyzwanie?

-   film o małej dziewczynce w spektrum autyzmu  wyraźnie pokazuje, jak dzieci z autyzmem odbierają bodźce z otoczenia, jak otaczająca je rzeczywistość jest dla nich ogromnym wyzwaniem.   Jedno pytanie, które zmieni twoje życie.

 

różowy kot rysunek dziecka

ruchoma strzałka wskazująca tekstPani Monia na temat autyzmu - zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym  

wyjaśniające jak  funkcjonują  dzieci z autyzmem i jak być dobrym przyjacielem  osoby z autyzmem.  Wyjaśnia też co to jest świadomość i kłopot nazywany autyzmem - dlaczego to kłopot. Kilka słów o nadwrażliwości słuchowej, wzrokowej, dotykowej, komunikacji oraz o wielu sposobach wyrażania emocji. Czy dzień autyzmu ma swój kolor i symbol?  Porady, jak być dobrym przyjacielem.  Zajęcia zwierają także zabawy- przerywniki dla dzieci wydłużające koncentrację uwagi.

"Osoba z autyzmem czuje świat inaczej, czasem inaczej pokazuje swoje emocje, ale tak samo jak ty lubi zabawę, chce mieć przyjaciół i chce być szczęśliwa. Bądź dobrym przyjacielem".
 

ruchoma strzałka wskazująca tekst"Duże sprawy w małych głowach",

audiobook z obrazkami  - dziecko z autyzmem opowiada o sobie.  Rozdział 1 o autyzmie, komunikacja dzieci z autyzmem/komunikacja alternatywna-piktogramy i inne trudności w codziennym funkcjonowaniu.

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstBajki JiM, których bohaterami/autorami są osoby autystyczne oraz ich rodzice. Fundacja Jaś i Małgosia

 

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstZrozumieć autyzm - dla chcących dowiedzieć się więcej o funkcjonowaniu osób z autyzmem

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstCzym jest zaburzenie ze spektrum autyzmu" -  film jest częścią internetowego kursu "Kwadrans dla terapii" Instytutu Wspomagania Rozwoju Dziecka

 

ruchoma strzałka wskazująca tekstPodróż Marii - Krótkometrażowy film animowany "Podróż Marii" wyprodukowała Fundacja Orange w Hiszpanii. Rysunki do filmu wykonał grafik i pisarz Miguel Gallardo - ojciec dziewczynki cierpiącej na autyzm. Podróż jest rodzajem przewodnika po pełnym kolorów, miłości, kreatywności i oryginalności, życiu codziennym piętnastoletniej Marii. Podróż rozpoczyna się od uświadomienia sobie przez rodziców dziewczynki jej odmiennego zachowania potwierdzonego diagnozą: autyzm.

 

logo polski autyzm

logo Fundacji Synapsis