Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 345 w ZSP nr 2

Diagnoza

Diagnoza funkcjonalna
            Nauczyciele w przedszkolu zobowiązani są do oceny poziomu rozwoju dziecka,  diagnoza wpisana jest w zawód nauczyciela.  Mają oni obowiązek obserwowania, a następnie poddawania analizie i interpretacji funkcjonowanie każdego swojego podopiecznego - jest to diagnoza funkcjonalna.  
 
Do czego służy diagnoza funkcjonalna:
  • umożliwia wszechstronne poznanie dziecka
  •  daje odpowiedź na jakim poziomie rozwoju w poszczególnych sferach znajduje się dziecko
  • jakie są jego mocne i słabe strony
  • określa deficyty i potencjał rozwojowy w poszczególnych sferach
  • informuje o brakach w wiadomościach i umiejętnościach, zaniedbaniach
  • podpowiada jak można wykorzystać codzienne sytuacje dla wspomagania rozwoju dziecka
  • jest bazą do poszukiwania przyczyn trudności (przyczyny tkwiące w środowisku rodzinnym, przedszkolnym, w samym dziecku)
  • pomaga zrozumieć motywy zachowania dziecka ( określa jego właściwości psychiczne, potrzeby i przeżycia)
  • wskazuje zakres pomocy koniecznej dla dziecka, by funkcjonowało na swoim najwyższym poziomie
            W diagnozie funkcjonalnej nauczyciel nie tylko określa aktualny poziom rozwoju, ale także próbuje ustalić przyczyny i zależność między rozwojem i zachowaniem dziecka a czynnikami, które na to wpływają. Dlatego ważna jest współpraca z rodzicami. Gdy nauczyciel przeprowadza wywiad z rodzicem i pyta np. czy dziecko ma pełną rodzinę, ile osób mieszka w domu, kto najczęściej pełni opiekę i ma największy wpływ na wychowanie, jak dziecko spędza wolny czas, jakie występują problemy zdrowotne, itp. to nie kieruje się swoją ciekawością, ale próbuje ustalić przyczynę trudności i pomóc dziecku. Naszym, nauczycieli - zadaniem jest najbardziej efektywna pomoc dziecku a nie uprzykrzanie życia rodzicom, gdy prosimy o zgłoszenie się do poradni na dodatkowe badania.
            Informując rodziców o zdiagnozowanych trudnościach mamy na celu przede wszystkim dobro dziecka, aby pomoc zorganizowana w domu i w przedszkolu zapobiegała pogłębianiu się trudności i niekorzystnym zmianom w zachowaniu przedszkolaka (np. niechęć do uczęszczania do przedszkola), wyrównywała szanse edukacyjne i umożliwiała osiągnięcie sukcesu na miarę możliwości dziecka.
 
Jakie sfery rozwojowe obejmuje diagnoza funkcjonalna:
  • motoryka duża ( sprawność ruchowa), tzn.: sprawność narządu ruchu, umiejętność chodzenia, biegania, podskakiwania, utrzymywania równowagi ale także np. umiejętność samodzielnego ubierania i rozbierania się
  • motoryka mała (sprawność manualna i grafomotoryczna), tzn.; sprawność rąk, umiejętność trzymania kredki, koordynacja ruchów ręki pod kontrolą wzroku, sprawność graficzna
  • percepcja wzrokowa, tzn.: koncentracja wzroku na przedmiocie, wyodrębnianie przedmiotów na obrazkach, wyszukiwanie różnic i podobieństw, pamięć wzrokowa
  • orientacja przestrzenna, tzn. rozumienie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni, określanie kierunków, rozróżnianie prawej i lewej strony, orientacja na kartce papieru
  • percepcja słuchowa, tzn.: rozróżnianie dźwięków w otoczeniu i w mowie, pamięć słuchowa, analiza i synteza słuchowa wyrazów (dzielenia na sylaby i głoski)
  • mowa, tzn.: budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego (ocena logopedy), rozumienie mowy, zasób słownika, konstruowanie zdań, umiejętność opowiadania
  • myślenie, tzn.: liczenia, klasyfikowanie, odejmowanie i dodawanie na konkretach
  • sfera emocjonalno-społeczna, tzn.: kontrolowanie potrzeb fizjologicznych, umiejętności samoobsługowe, komunikowanie się z otoczeniem, obdarzanie uwagą, funkcjonowanie zadaniowe, przestrzeganie zasad i umów, wyrażanie i kontrola emocji, kontakty z rówieśnikami
Umiejętności w sferach rozwojowych diagnozowane są na poziomie zgodnym z wiekiem rozwojowym, tzn. że od trzylatka nie wymagamy umiejętności charakterystycznych dla wieku pięciolatka (nie są to trudności rozwojowe). Ale gdy pięciolatek funkcjonuje na poziomie właściwym dla młodszego wieku, możemy mówić o trudnościach oraz deficytach w wiadomościach i umiejętnościach. O tym co powinien umieć trzylatek, czterolatek, pięciolatek mówią nam profile rozwojowe.
 
Postępowanie diagnostyczne w naszym przedszkolu
1.      Obserwacja dzieci podczas dni adaptacyjnych organizowanych na terenie przedszkola (w sali i w ogrodzie).
2.      Rozmowy z rodzicami, najczęściej już podczas pierwszego spotkania w czasie dni adaptacyjnych oraz pierwszego zebrania rodziców nowoprzyjętych dzieci.
3.      Analiza dostępnej dokumentacji dostarczonej przez rodziców (informacje o dziecku - dokument wypełniany na początku edukacji przedszkolnej, diagnozy lekarskie, orzeczenia, opinie).
4.      Obserwacje i analiza funkcjonowania dziecka w sytuacjach naturalnych: podczas posiłków, w trakcie wykonywania czynności samoobsługowych, zabawy, relacji z innymi dziećmi, interakcji z rodzicami, w czasie wycieczek.
5.      Obserwacja i analiza funkcjonowania dziecka w sytuacjach zaaranżowanych: podczas zajęć dydaktycznych, przedstawień.
6.      Wykonanie wybranych prób diagnostycznych ( z wykorzystaniem gotowych lub własnych zadań diagnostycznych).
7.      Interpretacja wyników, określenie mocnych i słabych stron, wyjaśnienie zależności między trudnościami a np. sytuacją domową, przedszkolną.
8.      Poinformowanie rodziców o wynikach diagnozy, zaangażowanie rodziców w pracę z dzieckiem.
9.      Zaplanowanie działań naprawczych w przedszkolu.
10. Ocena efektywności podejmowanych działań - ponowna diagnoza.
 
Edukacja przedszkolna zakończona jest diagnozą gotowości szkolnej, przeprowadzaną przez nauczycieli w ostatnim roku uczęszczania dziecka do przedszkola.
 
 
Przygotowała Małgorzata Brzostowska
na podstawie własnych doświadczeń i książki K. Skarbek, I. Wrońskiej "Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym"
 
POWRÓT